Hvilke oplysninger må man have i lønsystem på en medarbejder?

Du må indsamle og opbevare de oplysninger, der er nødvendige for at kunne udbetale løn.

  • Opdateret 6. marts 2019

Du må opbevare de data, der er relevante for at kunne udbetale løn til medarbejderen. Det kan fx være identifikationsoplysninger, kontonummer osv.

Det kan i nogle tilfælde også være nødvendigt at registrere følsomme personoplysninger af hensyn til fx arbejds-, sundheds-, og socialretlige forpligtelser og rettigheder. Det kan fx være helbredsoplysninger om en ansat, i forbindelse med en aftale om refusion.

Du kan læse mere om behandling af personoplysninger hos Datatilsynet.

Medarbejdere har som udgangspunkt ret til at få slettet oplysninger om sig selv. Lønoplysninger er dog en undtagelse, fordi arbejdsgiveren skal overholde skattelovgivning om indberetning af oplysninger til SKAT.

Du kan læse mere i Datatilsynets vejledning om databeskyttelse i ansættelsesforhold (pdf).

Assets / Icons / General / Paragrapgh Created with Sketch. Love og regler