Du må gerne sende mails og sms’er til dine kunder med markedsundersøgelser eller kundetilfredshedsanalyser – medmindre de har frabedt sig den type henvendelser.
Det er også tilladt at sende en servicemeddelelse til dine kunder, fx en mail eller sms med oplysning om, at virksomheden har fået ny adresse.
Henvendelsen må dog ikke indeholde oplysninger, der skal øge salget eller kendskabet til virksomheden.
Hvis formålet med din henvendelse (også) er at sælge eller markedsføre dine produkter eller øge kendskabet til (”brande”) din virksomhed, kræver det et forudgående samtykke fra kunden. Det kræver også et forudgående samtykke fra kunden, før du må sende nyhedsbreve, en invitation til en konkurrence eller særlige arrangementer og lignende henvendelser.
Hvis du ikke har indhentet et forudgående samtykke fra kunden, vil sådanne henvendelser blive opfattet som spam.
Spam er henvendelser fra virksomheder sendt via mail, sms og andre digitale kanaler, som modtageren ikke har bedt om.
Det er forbudt at sende spam uanset om modtagerne er forbrugere, andre virksomheder, foreninger eller ansatte i offentlige myndigheder.